A FRAMEWORK TO IMPROVE THE IMPLEMENTATION OF BUSINESS ETHICS IN ISLAMIC BUSINESS ORGANISATIONS

  • Peni Nugraheni Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Indonesia
  • Syed Musa Alhabshi IIUM Institute Islamic Banking and Finance, Kuala Lumpur, Malaysia
  • Romzie Rosman IIUM Institute Islamic Banking and Finance, Kuala Lumpur, Malaysia
Keywords: Islamic Business Ethics, Islamic Business Organisation, Ethical Values, Triple Bottom Line

Abstract

This paper attempts to conduct a review of ethics in Islamic business entities by providing a conceptual framework of Islamic ethical values which is linked to the triple bottom line. This study uses a qualitative descriptive method to discuss these values based on the literature on Islamic ethics and Islamic business ethics. While some ethical values may be implemented similarly in both conventional and Islamic organisations, from the Islamic perspective, the spirit, process, and result become one single unit that must not violate Islamic principles. Humans are not judged solely by the result achieved but also by the process and effort (ikhtiyar). None of our activities should thus occur at the expense of other mahluq. The ability to measure the conformity of a company’s business activities with Islamic business ethics will show the extent to which it has implemented Islamic principles and affirm the organisation’s identity.

Abstrak: Paper ini mencoba melakukan tinjauan terhadap etika pada entitas bisnis syariah dengan memberikan kerangka konseptual nilai-nilai etika Islam yang terkait dengan triple bottom line. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif yang membahas nilai-nilai tersebut berdasarkan literatur etika Islam dan etika bisnis Islam. Meskipun beberapa nilai etika dapat diterapkan secara umum baik dalam lembaga konvensional maupun Lembaga syariah, namun dalam perspektif Islam, semangat, proses, dan hasil menjadi satu kesatuan yang tidak boleh melanggar prinsip-prinsip Islam. Manusia tidak dinilai hanya dari hasil yang dicapai tetapi juga dari proses dan usahanya (ikhtiyar). Oleh karena itu, tidak boleh ada aktivitas kita yang mengorbankan mahluq lain. Kemampuan mengukur kesesuaian kegiatan bisnis perusahaan dengan etika bisnis Islam akan menunjukkan sejauh mana perusahaan telah menerapkan prinsip-prinsip Islam dan menegaskan identitas organisasi.

Kata Kunci: Etika Bisnis Islam, Organisasi Bisnis Islam, Nilai-Nilai Etika, Triple Bottom Line

Published
01-04-2024